Kostråd “to go”

– mine 10 bedste bud til dig og din sundhed

Kostråd findes der masser af, men hvilke skal du vælge at følge, når der netop findes så mange forskellige holdninger, både blandt eksperter og i medierne?

Her får du mine aller bedste og helt generelle kostråd, som er til dig, der ønsker en sund og enkel livsstil.

Kostråd er gode at have ved hånden, som en støtte til din hverdagssundhed.

Langt de fleste sygdomme og fysiske ubalancer opstår pga. mangel på vigtige næringsstoffer fra kosten, mangel på kvalitetssøvn, motion, frisk luft OG pga. for meget stress.

Du kan derfor nå rigtig langt ved at følge nedenstående kostråd – uanset hvad din ubalance er, og uanset om du er tyk eller tynd.

Fælles for de fleste livsstilssygdomme som fx sukkersyge, hjertekarlidelser, autoimmune lidelser og cancer er, at de udspringer af inflammatoriske tilstande i kroppen, som i høj grad skyldes indtag af en kombination af dårlige fedtstoffer og for meget sukker.

Gode kostråd til blodsukkerbalancen

Når der er for meget sukker i blodet påvirkes blodsukkerbalancen, og ved en længere varende ubalance opstår tilstanden insulinresistens, som er et forstadie til sukkersyge.

Det er derfor meget essentielt at have fokus netop på blodsukkerbalancen og valg af fedtstoffer, når du vælger, hvilke kostråd, du vil følge.

kostråd til blodsukkeret

Med en stabil blodsukkerbalance vil du desuden opleve, at din sukkertrang bliver reduceret, fordi dit blodsukker ikke længere vil suse op og ned og hele tiden “crave” mere sødt.

Læs desuden artiklen: “Craving – din fysiske og følelsesmæssige sult”

Hvad er et godt kostråd?

Et godt kostråd må først og fremmest være et råd, der giver sundhedsmæssig mening og dermed forebygger fysiske ubalancer.

Kostråd skal være desuden være lette at følge og at huske, så de med tiden helt naturligt kommer til at indgå i din livsstil og valg af fødevarer, kostsammensætning m.m.

Mine kostråd går primært ind på at opretholde en stabil blodsukkerbalance, da en sund livsstil grundlæggende drejer sig om at forebygge inflammation i kroppen og dermed forebygge div. livstilssygdomme som anført ovenfor.

Mine 10 sunde kostråd til dig:

  • Støt blodsukkerbalancen ved at indtage små hyppige måltider, 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider. Alle måltider bør indeholde både fedt, protein og kulhydrat – aldrig ren kulhydrat!
  • Begræns indtag af stivelse – de “hårde hvidevarer”: brød, pasta, ris og kartofler samt alle former for sukker: kage, slik, søde drikke OG light produkter!
  • Begræns forbrug af stimulanser som alkohol, nikotin, kaffe og sort te, der også påvirker blodsukkerbalancen

  • Undgå dårlige fedtstoffer fra fast food, friturestegning, industrifremstillet mad fx kiks, kager, ”salater”, dressinger og div. færdigretter, synligt fedt og skind på fjerkræ samt for meget animalsk fedt.
  • Undgå for stort indtag af mælkeprodukter og foretræk de ”fuldfede” og helst de økologiske, fx produkter fra Thiese, der bruger mælk fra jersey køer med en bedre mælkesammensætning

  • Indtag masser af gode fedtstoffer fra fede fisk, nødder, kerner, frø, avocado, oliven, olier som dressing fx sesamolie, olivenolie, tidselolie, olier til stegning: kokosolie, olivenolie og kærnet økologisk smør. Alle olier bør optimalt set være økologiske koldpressede jomfruolier.
  • Spis mange forskellige grøntsager i dagens måltider, forskellige farver på tallerkenen og husk det grønne drys i form af krydderurter fx persille, karse, dild
  • Spis overvejende lyst kød, dvs. fisk og fjerkræ, da det er lettere for fordøjelsen
  • Spis fiberrigt for at have en god tarmfunktion, der støtter afgiftning af div. affaldsstoffer i kroppen, dvs. grove grøntsager, fuldkorn og evt. loppefrøskaller (HUSK) eller hele hørfrø for at holde gang i maven min. 1 gang dagligt
  • Drik rigeligt RENT vand – 1½-2 l dagligt. Urtete og grøn te indgår i væskeregnskabet, men ikke hverken saftevand, juice eller kaffe.

Kombination af kostråd og “livsstilsråd”

Selv om kroppens celler får de rigtige næringsstoffer, må der også være andre faktorer være til stede for at disse overhovedet kan optages og fordøjes.

Der må skabes et gunstigt miljø i hele kroppen – både fysisk og mentalt – for derved at opnå optimal sundhed på celleplan.

Så ud over kostråd til blodsukkerbalancen og fordøjelsen, får du her mine 7 bedste livsstilsråd:

  • Få en god og sammenhængende nattesøvn, min. 7-8 timer i total mørke, så kroppen kan regenerere mens du sover
  • Få lys og frisk luft hver dag til cellerne og hjernens signalstoffer
  • Dyrk motion, der passer til din krops formåen
  • Undgå at stresse og giv slip på fortidens ærgrelser og fremtidens bekymringer. Nyd nuet!
  • Beskæftig dig primært med arbejde og mennesker, der giver dig energi og glæde
  • Vær bevidst om og giv plads til dine egne behov
  • Anerkend og acceptér dig selv præcis som den, du er og på trods af xxxxx !

Forbrænding

Hvis du vil booste din forbrænding, er der her nogle fødevarer, som virker særligt stimulerende for forbrændingen:

  • Grøntsager, frugt og bær
  • Bønner, nødder, frø og kerner
  • Hele korn
  • Olivenolie
  • Fisk og fiskeolie
  • Te
  • Krydderurter og krydderier
  • Fiber (opsuger fedt og sukker i tarmsystemet)
  • Kanel – øger insulinfølsomheden
  • Ingefær og hvidløg
  • Peberrod, karry, chili og paprika

Kosttilskud, der øger forbrændingen og reducerer sukkertrangen:

  • En god multivitamin
  • B-complex
  • Q-10
  • Fiskeolie
  • Krom

De officielle kostråd

Sundhedsstyrelsen har også lavet nogle gode kostråd, der er værd at følge, og som jeg langt hen af vejen også kan tilslutte mig.

Hvis du ikke allerede er bekendt med dem, kan du finde dem HER