Aftensmad

 

Sådan sammensætter du din aftensmad

Dit aftensmåltid skal primært bestå af kulhydrater, da disse er lettere for kroppen at fordøje end proteiner og fedt.

Du kan med fordel tage udgangspunkt i, at halvdelen af din tallerken skal bestå af forskellige grøntsager, som evt. kan være en kombination af både stegte, kogte og rå grøntsager som salat eller råkost.

Hertil et stykke kød, fortrinsvis det lyse fra fjerkræ og fisk, da disse proteiner er lettere fordøjelige end dem fra det røde kød – ko og gris.

Når du gerne vil tabe dig, må mængden af kulhydrater fra stivelse (brød, kartofler, ris og pasta) i din aftensmad undgås eller begrænses meget og evt. erstattes af quinoa. I stedet øges mængden af kulhydrater fra de næringsrige grøntsager. 

Hvor meget skal du spise til din aftensmad?

Mavesækken kan kun indeholde og bearbejde føde, der svarer til den mængde, dine hænder kan rumme, dvs. ca. 1 tallerkenfuld. 

Hertil kommer, at dine fordøjelsefunktion nedsættes gradvist i løbet af dagen. Produktionen af fordøjelessafter er på sit højeste ved frokosttid, og det er derfor optimalt set her, du skal indtage dagens største måltid. Hefter aftager produktionen nemlig igen og er mere begrænset sidst på dagen.

Spis derfor ikke for store aftensmåltider, og spis ikke aftensmad senere end kl. 18.

Du kan bruge denne huskeregel:

Det, du spiser efter 18 feder om natten 🙂

Ved at spise langsomt fordøjer du maden bedre og opnår hurtigere en mæthedsfølelse. Læg derfor bestikket fra dig efter din første portion, hold en pause og mærk efter, om du har brug for mere.

Hvis du stadig er lidt sulten, så nøjes med at spise ekstra grøntsager.

Har du en madplan for din aftensmad?

Drømmer du også om at have en madplan, så du ikke skal bruge så meget energi hver dag på at finde på noget til din aftensmad?

Så se her hvordan jeg kan hjælpe dig med min smarte digitale madplan til hele 8 uger inkl. opskrifter til alle dine hverdags aftensmåltider.

Digital madplan inkl. opskrifter  

Spændende opskrifter til dine øvrige måltider:

9 enkle tips til dit sunde og SELVkærlige vægttab

 

Få e-bogen, der guider dig til et sundt og SELVkærligt vægttab af helt nye veje, så du kan blive glad og tilfreds med dig selv og din krop.

EKSTRA BONUS:
Lækre kostforslag til dine sunde måltider.

 

Tusinde tak for din interesse. Der er en bekræftelsesmail på vej til dig og lige så snart, du har sagt ja tak, sender jeg e-bogen med de 9 tips og kostforslagene til dig ;-)